Hiking route from Velingrad to Yundola via Mt Ostrets

Description

Кратко описание на маршрута 0.0 км - начало на маршрута от пешеходната зона пред Община Велинград.

Тръгнете в южна посока по улица “Николай Хрелков”; 0.6 км - достигате местността Бабино бърдце.

Вдясно се намира мемориал-паметника на Вела Пеева; 0.9 км - достигате отбивката за хотел “Макси”.

Вляво под пътя има чешма.

Добре е тук да попълните запасите си, защото до село Света Петка няма друг водоизточник.

Маршрута продължава по маркираната със зелено пътека.

1.3 км - достигате местността Попин камък.

Вдясно от пътя е паметната плоча посветена на лесовъда Васил Попов; 1.4 км - напуснете асфалтовия път и продължете по горския път направо към хълма; 2.1 км - достигате местността Войнишка поляна.

Вдясно от пътя има малък дървен навес; 3.3 км - достигате местността Шопова поляна.

Продължете по пътя надясно; 3.5 км - достигате разклон.

Отбивката вдясно води до местността Вазова поляна, където има дървен заслон и зона за пикник.

Маршрута продължава по пътя вляво / надолу; 5.3 км - достигате подножието на връх Малък Острец.

Продължете по пътя направо; 6.6 км - достигате билото на връх Острец.

Вдясно има зона за пикник и дървен заслон.

В същата посока на около 200 метра се намира най-високата точка на върха (1369 м.н.в).

Там е изграден параклиса “Свети Георги”, а според преданието на това място до 17 век е съществувала църква или манастир.

От разклона маршрута продължава наляво към втората кота на връх Острец известна още като Шилото; 7.0 км - достигате връх Шилото (западния връх на Острец).

Тук личат руини, а според направените археологически проучвания, на това място в античността е съществувало светилище на Бесите.

Маршрута продължава по стръмна пътека, спускаща се в северозападна посока; 7.5 км - достигате местността Водни камък.

Тук започва горски път, а вдясно от пътя има масивна скала с причудлива форма, която вероятно е използвана с култови цели в древността; 8.3 км - напускате горския път и поемате по маркираната пътека нагоре по хълма.

Следва изкачване, което ви извежда на открито било с хубава панорама; 9.1 км - отново излизате на горския път.

Продължете направо; 9.9 км - пътя обикаля от югозапад възвишението Вудников връх (1244 м.н.в.); 11.7 км - вдясно от пътя има малка скала, от която се открива хубава гледка към Чепинското корито; 12.3 км - достигате района на махала Долна Дъбева.

Продължете по горския път, който обикаля в подножието на Юмеров връх от запад; 13.3 км - достигате първите къщи на село Света Петка.

Продължете напред по главната улица на селото; 13.9 км - достигате центъра на село Света Петка.

Тук има магазини и кафенета, в които може да заредите с провизии.

Маршрута продължава по главната улица надясно; 14.6 км - достигате горния край на селото.

На характерен десен завой напускате шосето и продължавате направо по горски път.

Оттук до Юндола се движите по горски път и пътека, преминаващи под шосето Велинград - Юндола; 17.2 км - излизате на шосето в началото на курорта Юндола.

Продължете напред; 17.8 км - достигате центъра на Юндола.

Край на маршрута. *Предстои подновяване на маркировката по маршрута