Velingrad - Mt Ostrets - Sveta Petka - Yundola

Hiking Moderate

Velingrad - Mt Ostrets - Sveta Petka - Yundola Map

Кратко описание на маршрута

Description

0.0 км - начало на маршрута от пешеходната зона пред Община Велинград. Тръгнете в южна посока по улица “Николай Хрелков”;

0.6 км - достигате местността Бабино бърдце. Вдясно се намира мемориал-паметника на Вела Пеева;

0.9 км - достигате отбивката за хотел “Макси”. Вляво под пътя има чешма. Добре е тук да попълните запасите си, защото до село Света Петка няма друг водоизточник. Маршрута продължава по маркираната със зелено пътека.

1.3 км - достигате местността Попин камък. Вдясно от пътя е паметната плоча посветена на лесовъда Васил Попов;

1.4 км - напуснете асфалтовия път и продължете по горския път направо към хълма;

2.1 км - достигате местността Войнишка поляна. Вдясно от пътя има малък дървен навес;

3.3 км - достигате местността Шопова поляна. Продължете по пътя надясно;

3.5 км - достигате разклон. Отбивката вдясно води до местността Вазова поляна, където има дървен заслон и зона за пикник. Маршрута продължава по пътя вляво / надолу;

5.3 км - достигате подножието на връх Малък Острец. Продължете по пътя направо;

6.6 км - достигате билото на връх Острец. Вдясно има зона за пикник и дървен заслон. В същата посока на около 200 метра се намира най-високата точка на върха (1369 м.н.в). Там е изграден параклиса “Свети Георги”, а според преданието на това място до 17 век е съществувала църква или манастир. От разклона маршрута продължава наляво към втората кота на връх Острец известна още като Шилото;

7.0 км - достигате връх Шилото (западния връх на Острец). Тук личат руини, а според направените археологически проучвания, на това място в античността е съществувало светилище на Бесите. Маршрута продължава по стръмна пътека, спускаща се в северозападна посока;

7.5 км - достигате местността Водни камък. Тук започва горски път, а вдясно от пътя има масивна скала с причудлива форма, която вероятно е използвана с култови цели в древността;

8.3 км - напускате горския път и поемате по маркираната пътека нагоре по хълма. Следва изкачване, което ви извежда на открито било с хубава панорама;

9.1 км - отново излизате на горския път. Продължете направо;

9.9 км - пътя обикаля от югозапад възвишението Вудников връх (1244 м.н.в.);

11.7 км - вдясно от пътя има малка скала, от която се открива хубава гледка към Чепинското корито;

12.3 км - достигате района на махала Долна Дъбева. Продължете по горския път, който обикаля в подножието на Юмеров връх от запад;

13.3 км - достигате първите къщи на село Света Петка. Продължете напред по главната улица на селото;

13.9 км - достигате центъра на село Света Петка. Тук има магазини и кафенета, в които може да заредите с провизии. Маршрута продължава по главната улица надясно;

14.6 км - достигате горния край на селото. На характерен десен завой напускате шосето и продължавате направо по горски път. Оттук до Юндола се движите по горски път и пътека, преминаващи под шосето Велинград - Юндола;

17.2 км - излизате на шосето в началото на курорта Юндола. Продължете напред;

17.8 км - достигате центъра на Юндола. Край на маршрута.

Предстои подновяване на маркировката по маршрута

Hiking along trails with some uneven terrain and small hills. Small rocks and roots may be present.

Low Exposure

The path is on completely flat land and potential injury is limited to falling over.